[Logo] Skola-System
tlf. 86 16 77 07
Forside | Før-læse stadiet | Materialer |
Liste over materialer

Her finder du en liste over de hæfter, vi har produceret til danskundervisning. Alle hæfter kan frit downloades og benyttes, dog er brug af hæfterne underlagt almindelig copyright-lovgivning, derfor skal enhver gengivelse ske med forfatterens samtykke. Hæfterne ligger i pdf-format og kræver Acrobat Reader, som kan downloades gratis her.

www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html

Der kan forekomme referencer til Skoulunds Bogstavæske i nogle af hæfterne, denne produceres ikke længere og kan derfor ikke bestilles.

Før-læse stadiet
Fortræningshæfte, højre-venstre skelneøvelser Hæftet bruges til bestemmelse af elevens indlæringstype før den egentlige undervisning igangsættes. Desuden trænes elevens højre-venstre skelneevne. Bruges sammen med hæftet "Højre-venstre skelneøvelser, Lærerhæfte".
Motorisk træning Hæftet bruges til at træne elevens motoriske evner, igennem øvelser med at tegne former og faconer som fortræning til at skrive bogstaver.
Højre-venstre skelneøvelser, lærerhæfteArbejdsmetoderne til hæftet "Fortræningshæfte, højre-venstre skelneøvelser" beskrives i dette hæfte.
Mundtlig dansk - læsning
KlassebogenI dette hæfte trænes hele sætninger og ordbilleder.
HjemmebogenI Hjemmebogen repeteres det lærte igennem relaterede øvelser.
Læsebog 1Dette hæfte bruges til læsekontrol af allerede lærte tekster. Desuden indeholder det opgaver i at danne ord og mere læsestof.
Læsebog 2Dette hæfte er delt i to: Alle ulige sider indeholder læsestykker og alle lige sider indeholder begrebsopgaver med ordgennemgang, der hører til den kommende sides læsestykke.
LærervejledningEn grundig gennemgang af ovennævnte hæfter og hvordan de anvendes i læringen.
Auditiv? Visuel? Motorisk? LærervejledningEn beskrivelse af hvordan hvert af hæfterne anvendes helt konkret i undervisningen.
Skriftlig dansk - stavning
BegynderbogenHæftet indeholder øvelser til at træne elevens evner til at bøje navneord, udsagnsord og tillægsord.
Opgavebog til BegynderbogenHæftet supplerer indlæringen af de elementære bøjninger, der indøves i "Begynderbogen".
BogstavbogenAlle bogstaver i det danske alfabet gennemgås så eleven lærer at skrive bogstaverne korrekt. Herigennem opnår eleven motorisk sikkerhed og bogstavernes placering på en linje læres.
Hæfte 1 NavneordHæftet indeholder øvelser i navneordenes bøjninger.
Hæfte 2 Udsagnsord og TillægsordDette hæfte bruges til undervisning i bøjninger af udsagnsord og tillægsord.
Hæfte 3 StavereglerI dette hæfte arbejdes med grundordet, i modsætning til hæfte 1 og 2 hvor fokus er på endelser.
Lærervejledning til skriftlig danskDette hæfte er en lærervejledning til anvendelsen af af alle materialerne til skriftlig dansk.
Staveliste AHæftet indeholder en lang række ord, der kan kræve ekstra træning på 2. til 5. klasses niveau.
Staveliste BHæftet indeholder en lang række ord, der kan kræve ekstra træning på 6. klasses niveau og opefter.
Systematisk staveindlæring, elevhæfteHæftet gennemgår trin for trin System-dansk metoden, der bygger på talesproget og vokaltrappen.
Systematisk staveindlæring, lærerhæfteHæftet indeholder forklaring af undervisningsmetoderne i System-dansk.
Om staveindlæringDette hæfte indeholder tanker og erfaringer vedrørende metoder til staveindlæring.
Fejltyper og StavefejlHæftet indeholder en lang række almindelige fejltyper i skriftlig dansk og et praktisk skema til at registrere elevens fejl. Desuden findes der en liste, der beskriver hvilket hæfte, der kan rette op på den pågældende fejltype.
Læsekontrol og læseprøverDette hæfte indeholder læseprøver til forskellige klassetrin til at fastslå elevens læsehastighed og fejlprocent i læsningen.
Læsekontrol og læseprøver elevhæfteDette hæfte indeholder skemaer til at registrere elevens fremgang i læsetal og fejltal på de forskellige klassetrin.
OrdbogenOrdbogen er opbygget efter det princip at man ikke kan slå et ord op i en ordbog hvis man ikke ved hvordan man staver det. Derfor er ordbogen inddelt efter ordenes lyd, ikke deres stavning.
Alle kan lære at læseHæftet beskriver hvordan Skola-system er opstået og giver eksempler på et par elever, der til trods for store læsevanskeligheder har lært at læse. Hæftet indeholder bla. en beskrivelse af hvordan tryllekunstner Kenneth Baun lærte at læse, som set i DR1.